Badanie konsumenckie dzieci
01 lutego 2018
Prezentujemy wyniki najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego w grudniu 2017 r. Zawiera ono informacje o tym, jak dzieci korzystają na co dzień z usług telekomunikacyjnych.
Jak szybko zaczynamy korzystać z usług cyfrowych? Jaki odsetek dzieci ma swojego smartfona i czy samodzielnie instaluje aplikacje? Ile z nich korzysta z internetu i do czego najchętniej go używają? To tylko niektóre pytania jakie zadaliśmy w naszym badaniu.
Jakie uzyskaliśmy wyniki? Przede wszystkim okazało się, że ponad 80 proc. dzieci w wieku 7-14 lat ma własny telefon. Najczęściej jest to smartfon – posiada go aż 83 proc. dzieci deklarujących korzystanie z komórki. Jeszcze więcej, bo aż 9 na 10 dzieci korzysta z internetu – głównie na laptopach oraz smartfonach. Dostęp do sieci najczęściej służy graniu online, słuchaniu muzyki, oglądaniu filmów i korzystaniu z serwisów edukacyjnych. Na telefon dla dziecka rodzice wydają miesięcznie ok. 20 zł.
Jak się okazuje rodzice, nie kontrolują za to w większości tego, jak dzieci korzystają z telefonu. Tylko co trzeci badany stosuje kontrolę rodzicielską w kontekście telefonu komórkowego swojego dziecka. Przy czym, jedna czwarta dzieci odpowiedziała, że ich rodzice kontrolują korzystanie z telefonu komórkowego. Jednocześnie ponad połowa badanych potwierdziła, że ich dzieci samodzielnie instalują aplikacje na telefonie.
Wśród zagrożeń, jakie zdarzyć się mogły dzieciom w internecie, rodzice wskazują natknięcie się na obrazy lub filmy prezentujące przemoc czy treści prezentujące drastyczne obrazy. Prawie co dziesiąty rodzic wskazał, że ich dziecko natknęło się na pornografię. Dzieci w większym stopniu przyznają, że spotkały się z tymi zagrożeniami – 15 proc. przyznaje, że spotkało się w internecie okrucieństwem, taki sam odsetek z tzw. hejtem, 14 % z treściami drastycznymi, a 12 % z nagością.
W badaniu zapytaliśmy także o zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Okazało się, że tylko 6 na 10 dzieci wie, że w sieci nie wolno podawać swoich danych osobowych, haseł i wysyłać swoich zdjęć. Z kolei połowa wie, że osoba po drugiej stronie nie musi być tą, za którą się podaje.
Badanie zostało przeprowadzone wśród dzieci w wieku 7-14 lat w obecności rodziców.