Kobieta w jasnej marynarce na ciemnym tle

Zakupy online dla opornych

Z myślą o użytkownikach internetu prowadzimy kampanię #JaOnline. Pora na jej kolejną odsłonę. Przygotowaliśmy dla Was trzy BEZPŁATNE kursy dot. zakupów w sieci, bezpiecznej bankowości i spraw urzędowych przez internet.

W maju 1984 Jane Snowball, w swoim domu w Gateshead, w Anglii, przy pomocy pilota telewizyjnego zamówiła margarynę, płatki zbożowe i jajka w supermarkecie. Korzystała z techniki zwanej Videotex i przesłała zamówienie przez linię telefoniczną do lokalnego sklepu, gdzie towary zostały zapakowane i dostarczone pod jej drzwi. Miała wówczas 72 lata, złamane biodro i została wytypowana do projektu społecznego, mającego usprawnić dostarczanie publicznych informacji mieszkańcom oraz pomóc osobom starszym w codziennych obowiązkach. Jednym z udogodnień była możliwość kupienia produktów spożywczych w lokalnych sklepach przy pomocy techniki stworzonej przez Michaela Aldricha uznawanego za twórcę zakupów online.

Pani Snowball nie używała do zakupów komputera, ze sklepem łączył ją telewizor. Mimo to uznaje się, że była pierwszą seniorką, która zrobiła zakupy B2C online.

Trochę historii z lokalnego podwórka

Dziś większość z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez udogodnień jakie daje nam dostęp do internetu. Handel detaliczny przeszedł ogromną transformację w ciągu 20 lat.

  • 1994 – powstała księgarnia Nepo – pierwszy sklep internetowy
  • 1997 – firma Terent uruchomiła pierwszy sklep internetowy z możliwością zakupu przez formularz zamówienia
  • 1998 – powstał empik.com – sklep internetowy z książkami, filmami, grami, wydawnictwami muzycznymi itd.
  • 1999 – uruchomiono księgarnię internetową merlin.pl
  • 1999 – uruchomiono Allegro.pl, jedną z największych platform transakcyjnych online w Polsce
  • 2004 - powstał morele.net, sklep internetowy z elektroniką
  • 2015 – liczba sklepów internetowych przekroczyła 25 tys.
  • 2021 – na polski rynek e-commerce wszedł Amazon
  • 2021 – według Dun & Bradstreet Company obecnie zarejestrowanych jest w Polsce 46,5 tys. sklepów internetowych

Nie ma jednej definicji e-commerce, e-handlu czy po prostu zakupów online. Przygotowując ten materiał trafiłam na wiele definicji, które uwzględniały różne aspekty handlu i elektronizacji począwszy od Philipia Kotlera, według którego e-handel jest ogólnym terminem określającym proces kupna i sprzedaży, wspieranych przez urządzenia elektroniczne, po bardziej złożone definicje jak ta Światowej Organizacji Handlu, która określa e-commerce jako produkcję, reklamę, sprzedaż i dystrybucję  produktów poprzez sieci teleinformatyczne.

Nie taki diabeł straszny

Jako konsumenci nie potrzebujemy definicji, ważne by wiedzieć jak to działa, jakie zalety mają zakupy online i jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z nich korzystać. Ostatnie kilkanaście miesięcy pokazało, że nie ma odwrotu, a osoby wykluczone cyfrowo mogą mieć problem z załatwieniem podstawowych spraw czy zakupem produktów. O wykluczeniu cyfrowym pisałam już w kontekście seniorów.

Epidemia koronawirusa w ciągu 1,5 roku przyspieszyła transformację cyfrową, a platformy detaliczne online odnotowały bezprecedensowy wzrost globalnego ruchu. W pandemii spadały obroty sklepów stacjonarnych, natomiast sklepy internetowe nie mogły nadążyć z realizacją zamówień. Czasowe lockdowny wymusiły zmiany zachowań konsumentów. Nawet osoby, które były wcześniej  sceptycznie nastawione do zakupów online, zaczęły z tej formy korzystać. Z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2020” z połowy 2020 roku wynika, że 73 proc. internautów robiło zakupy online i ich liczba wzrosła o 11 punktów procentowych.

Poznaj zasady krok po kroku

Dane pokazują, że większość konsumentów korzystających z dostępu do internetu, robi zakupy w sieci. Dla tych poczatkujących, nieprzekonanych i tych, którym zależy na bezpieczeństwie  przygotowaliśmy kurs online „Zakupy w internecie”

Dzięki naszemu kursowi poznasz m.in. zalety zakupów online, etapy zakupów, główne zagrożenia, które mogą dotyczyć każdego klienta i zasady bezpieczeństwa, by nie paść ofiarą oszustwa. 

Przykładowo, czy wiesz, że:

  • w sieci znajdziesz sklepy ze standardowymi towarami, które kupisz w galeriach handlowych czy innych sklepach stacjonarnych, ale apteka internetowa może wysłać leki do domu, gdy recepta została wystawiona w postaci elektronicznej oraz pod warunkiem, że produkty zostały przepisane osobie posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności;
  • na stronach kin, teatrów i innych obiektów widowiskowych możesz wybrać miejsce, sprawdzić widoczność z trybun albo umówić się na określoną godzinę wyjścia do muzeum;
  • korzystając z serwisów możesz kupić film lub płytę albo zapłacić abonament i mieć nielimitowany dostęp do bibliotek filmów, muzyki czy książek;
  • masz prawo zwrócić produkt bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni! Ograniczenia zwrotów dotyczą np. artykułów mających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na zamówienie, płyt z filmami, muzyką i grami jeśli otworzyliśmy opakowanie.

Kiedyś kieszonkowcy, dziś „hakerzy w kapturach”

Nasze kursy są dla wszystkich, nie tylko początkujących. Wielu z nas od lat korzysta z bankowości elektronicznej czy zakupów online, a cały czas zapomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Od wielu miesięcy gwałtownie wzrasta liczba ataków phishingowych. Cierpią na tym m.in. klienci i sprzedawcy platform sprzedażowych. Dobrym przykładem jest oszustwo na portal OLX, które miało już kilka wariantów, a wielu klientów i sprzedawców nie odzyskało utraconych środków. Częściej kupujemy online, przesyłki dostarczają firmy kurierskie, tym samym coraz częściej próbują nas złapać na tzw. dopłatę do przesyłki. Więcej takich przykładów znajdziecie w kursach.

Każdy z kursów składa się z modułów, do których można wracać w dowolnym czasie. Po ukończeniu kursu i sprawdzeniu wiedzy w teście możecie otrzymać Certyfikat UKE.

Aby przypominać użytkownikom internetu o zasadach cyberbezpieczeństwa prowadzimy kampanię #JaOnline.  

Nasze kursy: Bankowość on-line, Zakupy w internecie i Sprawy urzędowe przez internet, są kolejnym elementem kampanii, który pomoże konsumentom oswoić wirtualną rzeczywistość.

Sprawdźcie swoją wiedzę i przekonajcie się czy znacie zasady bezpieczeństwa.

 

 

Milena Górecka
naczelnik, Departament Polityki Konsumenckiej