Startujemy z konsultacjami aukcji na 700 i 800 MHz
04 października 2024
Startują konsultacje aukcji na siedem rezerwacji częstotliwości z zakresu poniżej 1 GHz, czyli pasma 700 MHz i 800 MHz. Tym samym wkrótce ruszy proces rozdysponowania tych zasobów.
Właśnie otrzymaliśmy od Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa uzgodnienie Wymagań dotyczących bezpieczeństwa i integralności infrastruktury telekomunikacyjnej i usług, które będą elementami przyszłych rezerwacji częstotliwości. Wymagania w tym zakresie są identyczne jak w przypadku rezerwacji wydanych po aukcji na cztery rezerwacje z pasma 3,6 GHz. Uzgodnienie wymagań było ostatnim etapem niezbędnym do rozpoczęcia konsultacji dokumentacji aukcyjnej.
Przedmiotem akcji będzie sześć sparowanych bloków o szerokości 5 MHz każdy w paśmie 700 MHz oraz jeden sparowany blok o szerokości 5 MHz w paśmie 800 MHz. Każdy z uczestników aukcji będzie mógł wylicytować maksymalnie 2 bloki (np. dwa bloki z pasma 700 MHz lub po jednym bloku z pasma 700 MHz i z pasma 800 MHz). Podstawowym warunkiem uczestnictwa jest posiadanie ogólnopolskich rezerwacji w pasmach 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz oraz 2600 MHz, a także rezerwacji w paśmie 3600 MHz. Cenę wywoławcza dla każdego bloku z pasma 700 MHz ustalono na poziomie 580 mln zł, a dla bloku z pasma 800 MHz - 635 mln zł.
Zobowiązania
Wraz z zakończoną już aukcją na cztery rezerwacje z pasma 3,6 GHz, zaprezentowaliśmy nowatorskie podejście do wymagań implementacyjnych obejmujących zobowiązania zasięgowe i jakościowe, które mogą być zrealizowane wykorzystując wszystkie posiadane zasoby częstotliwości, łącznie z wylicytowanymi w obecnej procedurze selekcyjnej. Podtrzymujemy naszą deklarację, że wymagania dotyczące zobowiązań, co do zasady, będą kontynuowane w kolejnych postępowaniach selekcyjnych zapewniając rozwój sieci w zakresie powiększania zasięgu oraz polepszania jakości usług co jest zgodne z oczekiwaniami konsumentów. Ponieważ pasmo 700 MHz jest udostępniane później niż pasmo 3,6 GHz, dlatego dodajemy kolejny wymóg co do jakości sieci w przypadku zobowiązania dotyczącego gospodarstw domowych. Do końca 2030 roku 99% gospodarstw domowych w Polsce musi być pokrytych siecią o przepustowości nie niższej niż 140 Mb/s. Poprzednio zobowiązanie to kończyło się w 2028 roku na przepustowości nie niższej niż 95 Mb/s. Pozostałe zobowiązania pozostają bez zmian, można je znaleźć na slajdach będących załącznikiem do tego artykułu.
Kwestia potencjalnych zakłóceń
Problem potencjalnych zakłóceń dotyczy pasma 700 MHz, w którym w Polsce będą implementowane sieci szerokopasmowe (głównie 5G). W Ukrainie w tym paśmie pracują w dalszym ciągu stacje nadawcze telewizji naziemnej, które są potencjalnymi źródłami zakłóceń stacji bazowych uruchamianych w Polsce południowo-wschodniej.
Przeprowadziliśmy szczegółowe analizy inżynierskie w celu oszacowania potencjalnych zakłóceń planowanych sieci szerokopasmowych w Polsce przez ukraińskie pracujące stacje nadawcze TV. Metody obliczeniowe oraz kryteria kompatybilności były oparte na dokumentach ITU. Wykonaliśmy również pomiary sprawdzające poziomów sygnałów zakłócających wykorzystując mobilne stacje pomiarowe oraz drony. Dokonaliśmy oszacowania wpływu zakłóceń dla różnych hipotetycznych przypadków, np. dla różnych wysokości anten stacji bazowych oraz dla różnych kryteriów kompatybilności, dla różnych kombinacji powyższych parametrów oszacowaliśmy m.in. powierzchnię obszarów zagrożonych oraz liczbę gospodarstw w których zasięg może być zakłócony.
Wyniki określające wpływ na powierzchnię, ludność i gospodarstwa domowe w ujęciu procentowym odnoszącym się do całego kraju, uwzględniających aktualne modele propagacyjne przyjmowane przez międzynarodowe instytucje standaryzujące (m.in. ITU), można zobaczyć na slajdach będących załącznikiem do tego artykułu. Na ich podstawie można stwierdzić, że im niżej zawieszona jest antena stacji bazowej (pokazaliśmy najbardziej typowe przykłady, tzn. dla 60, 40 i 20 m n.p.t.), tym potencjalne zakłócenia od ukraińskich nadajników są mniejsze. To tylko jeden ze sposobów mitygowania zakłóceń dostępnych dla operatorów, obok dobrania odpowiednich azymutów sektorów stacji bazowych.
Szczegóły techniczne przekazaliśmy operatorom na warsztatach na początku wakacji. Przekazaliśmy również informację, że Polska jest w kontakcie z Ukrainą i deklaruje pomoc w procesie przestrajania sieci nadawczej w rejonach przygranicznych w Ukrainie, tak aby wręcz wyeliminować źródła potencjalnych zakłóceń przyszłej sieci szerokopasmowej w Polsce południowo-wschodniej w paśmie 700 MHz.
W przypadku pozostałych państw sąsiadujących z Polską, pasmo 700 MHz nie jest obecnie wykorzystywane przez sieci telewizji naziemnej. Wszystkie stacje TV w tym paśmie zostały wyłączone. Wprawdzie Rosja w Obwodzie Królewieckim posiada dwa uzgodnione allotmenty (obszary wykorzystywania częstotliwości), m.in. dla kanału 52, na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej, jednakże na obszarach, które mogą oddziaływać na Polskę, wspomniane stacje telewizyjne nie pracują. Federacja Rosyjska, aby uruchomić nadajnik na kanale 52, powodującym zakłócenia polskich sieci mobilnych, musiałaby skoordynować go wcześniej z wszystkimi sąsiednimi państwami tzn. Litwą, Łotwą, Estonią, Szwecją, Danią i Polską.
Dalsze postępowanie
Stanowiska w konsultacjach można składać do 4 listopada (decyduje data wpływu do UKE). Jeżeli w procesie nie zostaną zaprezentowane stanowiska, których wysoka wartość merytoryczna i siła zastosowanych argumentów skłoni nas do fundamentalnych zmian założeń, to już 8 listopada planujemy ogłosić start aukcji. Zależy nam na przeprowadzeniu całego procesu jeszcze w reżimie praktycznie sprawdzonego przez UKE i dobrze znanego przedsiębiorcom Prawa telekomunikacyjnego, a nie nowego Prawa komunikacji elektronicznej. Ostatnia aukcja na cztery rezerwacje z pasma 3,6 GHz zakończyła się uprawomocnieniem wszystkich decyzji rezerwacyjnych bez weryfikacji na drodze sądowej.
8 listopada planujemy konferencję prasową, na której odpowiemy na Państwa pytania związane z aukcją.
Jacek Oko, Prezes UKE
Zobacz dokumentację: Prezes UKE ogłasza konsultacje aukcji na 7 rezerwacji częstotliwości z pasm poniżej 1 GHz - Biuletyn Informacji Publivcznej