Prawa obywateli wynikające z DSA
-
Prawo do wolności wypowiedzi i informacji oraz poszanowania innych praw podstawowych (art. 14 ust. 3 DSA). rozwiń element
Dostawcy usług pośrednich, stosując warunki korzystania z usług i podejmując działania dotyczące treści (np. moderowanie), powinni uwzględniać prawa podstawowe odbiorców usługi, takie jak wolność wypowiedzi, prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, prawo do ochrony danych osobowych oraz prawo do niedyskryminacji. Oznacza to, że podejmując działania mające na celu usunięcie jakichkolwiek treści, dostawcy usług powinni działać obiektywnie, niedyskryminacyjnie i proporcjonalnie, z należytym uwzględnieniem praw odbiorców usługi, w tym prawa do wolności wypowiedzi. Dostawca tych usług powinien ważyć potrzebę usunięcia potencjalnie szkodliwej treści z prawem użytkownika do swobodnego wyrażania opinii.
-
Prawo do zgłoszenia nielegalnych treści (art. 16 DSA) rozwiń element
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia DSA, każdy użytkownik ma prawo zgłosić treści, które uznaje za nielegalne. Dostawcy usług hostingu, w tym platformy internetowe umożliwiające użytkownikom publikowanie treści (np. serwisy społecznościowe czy platformy ogłoszeniowe), są zobowiązani do zapewnienia łatwo dostępnego i przyjaznego dla użytkownika mechanizmu zgłaszania takich treści, dostępnego wyłącznie drogą elektroniczną.
Jakie treści można zgłaszać?
Zgłoszeniu mogą podlegać treści, które naruszają przepisy prawa, w szczególności:
- nawoływanie do przemocy lub nienawiści,
- groźby,
- pornografia dziecięca,
- oszustwa.
-
Prawo do złożenia środka odwoławczego (art. 20 DSA) rozwiń element
Użytkownicy mają zagwarantowany dostęp do wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg na decyzje platform internetowych przez okres co najmniej
6 miesięcy od zawieszenia lub ograniczenia usług.
Platforma internetowa powinna zapewnić łatwo dostępny i widoczny link lub sekcję umożliwiającą złożenie skargi na decyzję o zablokowaniu konta. System skarg nie powinien wymagać od użytkownika podawania szczegółowych przepisów prawnych czy formalnych uzasadnień, aby jego skarga została rozpatrzona. Co więcej, dostawcy platform internetowych zapewniają, aby decyzje, podejmowano pod nadzorem odpowiednio wykwalifikowanego personelu, a nie tylko na podstawie zautomatyzowanych środków. -
Prawo do pozasądowego rozstrzygania sporów (art. 21 DSA) rozwiń element
Użytkownicy platform internetowych, mają prawo do skorzystania z mechanizmu pozasądowego rozstrzygania sporów, jeżeli nie są usatysfakcjonowani odpowiedzią uzyskaną w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg. Dostawcy platform internetowych mają obowiązek współpracować
z certyfikowanymi podmiotami pozasądowego rozstrzygania sporów, które zostały wyznaczone przez państwa członkowskie. Użytkownik może skorzystać z takiego mechanizmu niezależnie od miejsca zamieszkania, a postępowanie może toczyć się zdalnie i bez nadmiernych kosztów.Wybór certyfikowanego podmiotu należy do użytkownika, a dostawca usługi nie może narzucać określonego rozwiązania. Zgodnie z DSA, procedura ta nie pozbawia użytkownika prawa do skorzystania z ochrony sądowej. Co więcej, podmiot rozstrzygający powinien działać niezależnie, bezstronnie, sprawnie
i z zachowaniem należytej ochrony praw wszystkich stron. -
Prawo do skargi do Koordynatora ds. usług cyfrowych (art. 53 DSA) rozwiń element
Zgodnie z art. 53 rozporządzenia DSA, każdy użytkownik ma prawo złożyć skargę do Koordynatora ds. usług cyfrowych w swoim państwie członkowskim, jeśli uważa, że dostawca usług pośrednich – np. platforma internetowa – naruszył jego prawa wynikające z DSA.
Skarga może dotyczyć sytuacji, w której działania lub zaniechania dostawcy usług pozostają w sprzeczności z przepisami DSA, w szczególności w zakresie: przejrzystości decyzji dotyczących moderacji treści, niedostatecznego uzasadnienia usunięcia treści lub ograniczenia funkcjonalności konta, braku zapewnienia skutecznych środków odwoławczych, naruszenia innych obowiązków określonych w rozporządzeniu.