AML
Tytuł projektu: System lokalizacji użytkownika kontaktującego się na numery alarmowe w oparciu o dane pochodzące z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (AML)
Projekt realizowany jest ze środków:
- Programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027
- II priorytet Zaawansowane usługi cyfrowe
- działanie FERC.02.04 Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych
Zgodnie z porozumieniem o dofinansowanie nr FERC.02.04-IP.01-0002/24-00 z dnia 12.12.2024
Całkowita wartość projektu wynosi 32 673 112 PLN, w podziale na:
- dofinansowanie ze środków UE, tj. 26 043 737,57 PLN, co stanowi 79,71% całkowitej wartości projektu
- współfinansowanie krajowe z budżetu Państwa, tj. 6 629 374,43 PLN, co stanowi 20,29% całkowitej wartości projektu
Okres realizacji projektu: od 01-07-2024 r. do 31-12-2027 r.
Cel i krótki opis projektu:
W ramach projektu zostanie opracowany i wdrożony system pozyskiwania lokalizacji użytkownika kontaktującego się na numery alarmowe, w oparciu o dane pochodzące z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (ang. Advanced Mobile Location).
System AML, będzie wykorzystywać wbudowane funkcje lokalizacyjne urządzeń końcowych korzystających z usług publicznych sieci ruchomych do przekazywania do służb ratunkowych lokalizacji dzwoniącego lub wysyłającego SMS użytkownika. Dzięki dużej dokładności lokalizacji uzyskiwanej za pośrednictwem Systemu AML, nastąpi usprawnienie działań służb powołanych do niesienia pomocy w celu poprawy bezpieczeństwa ludności oraz ochronę mienia.
Artykuł 337 ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej nakłada obowiązek przekazywania lokalizacji po zainicjowaniu kontaktu na numer alarmowy. Dla połączeń inicjowanych w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych źródłem lokalizacji powinny być dane z sieci telekomunikacyjnej operatorów ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej (dalej jako: MNO) oraz dane z urządzenia końcowego. Aktualnie w Polsce zaimplementowana jest możliwość udostępniania lokalizacji tylko na bazie danych z sieci telekomunikacyjnej MNO, która to metoda ustalania lokalizacji jest dużo mniej dokładna niż ustalanie lokalizacji w oparciu o dane pochodzące z urządzenia końcowego.
Beneficjent: Urząd Komunikacji Elektronicznej
Partner: Ministerstwo Cyfryzacji
Odbiorcy projektu:
- Obywatele oraz osoby przebywające na terenie Polski chcący skorzystać z usług publicznych w zakresie kontaktów na numery alarmowe: szacunkowa liczba: 31,31 mln (szacowana liczba obywateli Polski korzystających ze smartfona oraz obywateli innych państw, korzystający z usług telekomunikacyjnych w Polsce w roamingu)
- Służby powołane do niesienia pomocy (dyspozytorzy oraz ekipy ratunkowe). Szacunkowa liczba: około 3761 podmiotów, Służby powołane do niesienia pomocy, którym minister właściwy ds. informatyzacji określił w rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji zawartej art. 162 ust. 1 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, możliwość korzystania z numerów alarmowych. Podmioty posiadające prawo do korzystania z numerów alarmowych i przyjmowania zgłoszeń alarmowych, w tym: podmioty uprawniony do wykonywania ratownictwa wodnego na obszarze wód śródlądowych (339), podmioty uprawniony do wykonywania ratownictwa wodnego na obszarze wybrzeża morskiego (25), podmioty uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego i wysokogórskiego (15), Straże gminne lub miejskie (463), Policja odpowiedzialna również za system Child Alert (1), Państwowa Straż Pożarna (1), Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego - dysponent zespołów ratownictwa medycznego (1), Operatorzy systemów elektroenergetycznych (6), Operatorzy systemów dystrybucji paliw gazowych (1), Operatorzy systemów dystrybucji ciepła (348), Gminy i miasta na prawach powiatu odpowiedzialne za dostarczanie wody (2543), Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (1), Wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego (16), Narodowy Fundusz Zdrowia (1).
Efekty i korzyści z realizacji projektu:
AML pozwala na zwiększenie dokładności ustalenia lokalizacji (położenia geograficznego) osoby wzywającej pomocy i kontaktującej się na numery alarmowe, co przekłada się na skrócenie czasu reakcji oraz szanse na uratowanie istnień ludzkich, dzięki:
- Skróceniu czasu rozmowy dyspozytora z osobą potrzebującą w celu doprecyzowania lokalizacji, co przekłada się na przekłada się na mniejsze negatywne skutki zdrowotne lub nawet uratowanie życia, a w niektórych przypadkach korzyści mogą wynikać z mniejszych negatywnych skutków dla mienia;
- Skróceniu czasu potrzebnego na dotarcie do osoby potrzebującej pomocy, co przekłada się na mniejsze obciążenie pracowników służb alarmowych (dyspozytorów i służb ratunkowych).
Wdrożenie funkcjonalności AML przez budowę Systemu AML w ramach PLI CBD, skutkuje następującymi efektami na terenie całego kraju:
- Zwiększeniem dokładności lokalizacji osób kontaktujących się na numery alarmowe z wykorzystaniem publicznych sieci ruchomych;
- Skróceniem czasu rozmowy dyspozytora z osobą potrzebującą w celu doprecyzowania lokalizacji;
- Skróceniem czasu potrzebnego na dotarcie do osoby potrzebującej pomocy przez ekipę ratunkową;
- Skróceniem czasu otrzymania pomocy przez osoby kontaktujące się na numery alarmowe;
- Poprawą obsługi osób kontaktujących się na numery alarmowe;
- Efektywniejszym dysponowaniem zasobami służb alarmowych (dyspozytorów i służb ratunkowych).