Mężczyzna w ciemnej koszulce polo

Wyłączenie sieci 3G – co warto wiedzieć

Na pewno słyszeliście o tym, że niektórzy operatorzy planują wyłączanie sieci 3G. Co to jednak oznacza w praktyce dla nas, użytkowników telefonii komórkowej?

Technologia telekomunikacyjna podlega nieustannym zmianom. Na początku lat 90. została wdrożona sieć 2G, która zastąpiła sieć 1G opartą o analogowe stacje radiowe i telefony. Sieć 2G po raz pierwszy umożliwiła przesyłanie pomiędzy urządzeniami wiadomości tekstowych czyli SMS-ów. Technologia 2G była modyfikowana i na koniec osiągnięto prędkość przesyłu danych do 0,3 Mb/s.

Na początku XXI w. zaczęły powstawać sieci telekomunikacyjne oparte o technologię 3G, która miała zapewnić powszechny dostęp do internetu mobilnego. Niestety, początkowe założenia nie potwierdziły się  w praktyce. Technologia 3G okazała się zbyt kosztowna i w dość krótkim czasie została zastąpiona przez standard 4G LTE, który obecnie dominuje jako technologia telekomunikacyjna. Aktualnie operatorzy wdrażają z powodzeniem technologię 5G, która umożliwia pobieranie danych z prędkością powyżej 1Gb/s.

Neutralność technologiczna

Zgodnie z obowiązującym prawem, zarówno krajowym jak i europejskim, Prezes UKE jest zobligowany do zapewnienia neutralności technologicznej i usługowej w  decyzjach dla podmiotów, które świadczą działalność telekomunikacyjną w Polsce.

Realizacja tych celów została zapewniona poprzez wprowadzenie we wszystkich obecnie obowiązujących ogólnopolskich rezerwacjach częstotliwości wydanych na rzecz operatorów sieci komórkowych (tj. w pasmach 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz) neutralności technologicznej. Oznacza to, że w decyzjach rezerwacyjnych nie określono rodzaju technologii, w jakiej będą wykorzystywane częstotliwości objęte rezerwacją, a wybór wykorzystywanej technologii (2G, 3G, LTE czy 5G) zależy od decyzji przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Takie rozwiązanie oznacza, że to do operatorów należy podjęcie decyzji o migracji lub wyłączeniu konkretnej technologii i zastąpieniu jej kolejną.

Mając na uwadze ograniczone zasoby dostępnego widma, 22 czerwca 2023 r. Prezes UKE ogłosił aukcję na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz. Nowe zasoby częstotliwości umożliwią operatorom zaoferowanie klientom usług o jeszcze wyższej przepustowości i jakości.

Równolegle, z uwagi na ograniczone zasoby częstotliwości, ale także na postęp technologiczny, który wymaga wdrażania najnowszych technologii w telekomunikacji, operatorzy postanowili sukcesywnie wyłączać świadczenie usług w technologii 3G, która zostanie zastąpiona nowszą, 5G.

Co oznacza wyłączenie sieci 3G?

Wyłączenie 3G nie oznacza wyłączenia częstotliwości np. 900 MHz czy 2100 MHz w jakich usługi 3G są świadczone. Zmiana starej technologii na nowszą pozwoli więc na tych samych częstotliwościach zaoferować użytkownikom większą jakość usług mobilnych, czyli potocznie mówiąc szybszy mobilny internet. Takie zmiany są zgodne nie tylko z prawem polskim, ale regulowane na poziomie europejskim jak i światowym.

Po wyłączeniu 3G konsumentowi, który nie posiada aparatu korzystającego z technologii 4G, pozostanie tylko sieć 2G – umożliwia ona przede wszsytkim rozmowy, a także komunikację przy pomocy SMS-ów.

Wyłączenie technologii 3G może niekiedy oznaczać konieczność wymiany starych telefonów komórkowych, działających tylko w tej technologii. Niestety, koszt takiej wymiany musi ponieść konsument. Szczegółowe informacje dostępne są u operatorów.

Kiedy zniknie 3G?

Zgodnie z informacjami otrzymanymi przez nas od Orange, wyłączanie sieci 3G rozpocznie się w drugiej połowie września 2023 r., a cały proces ma się zakończyć w 2025 r.

T-Mobile zakończył świadczenie usług 3G w II kwartale 2023 r. z wyjątkiem niewielkich obszarów, które zostaną także wyłączone do końca 2023 r.

Spółka P4, czyli operator sieci Play, przekazał, że aktualnie nie ma planu wygaszania usług w technologii 3G.

W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących harmonogramu wyłączania technologii 3G,  należy zgłaszać się z zapytaniami do operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne.

 

Paweł Staroń, główny specjalista, Departament Częstotliwości