Wszyscy Jesteśmy Konsumentami
15 marca 2022
W 1983 r. międzynarodowa organizacja związków konsumenckich - Consumers International, ogłosiła 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta. Jako Urząd Komunikacji Elektronicznej dbamy o nasze prawa na rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Zobaczcie jak.
15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy, stojąc przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział sentencję: „Consumers, by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Prezydent Stanów Zjednoczonych zaprezentował wtedy projekt ustawy o prawach konsumentów (Kennedy's Bill of Rights) zawierający cztery podstawowe prawa do:
- informacji,
- bezpieczeństwa,
- wyboru produktów i usług,
- wyrażania opinii.
W ciągu kolejnych lat katalog został rozszerzony o kolejne prawa do:
- zaspokajania podstawowych potrzeb,
- dochodzenia roszczeń,
- edukacji,
- zdrowego środowiska.
W 1983 r. na pamiątkę wystąpienia prezydenta Johna F. Kennedy'ego, międzynarodowa organizacja związków konsumenckich - Consumers International, ogłosiła 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta.
W polskim prawie nie ma jednolitej definicji konsumenta. Zgodnie z Kodeksem cywilnym za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. W Prawie telekomunikacyjnym konsument to osoba fizyczna wnioskująca o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych lub korzystająca z takich usług dla celów niezwiązanych bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu.
Przepisy i ustawowe definicje nie zawsze są proste i zrozumiałe dla każdego obywatela. Dlatego Światowy Dzień Konsumenta to dobra okazja by przypomnieć, że konsumenci to My! Kupujemy produkty, zawieramy umowy, korzystamy z usług telekomunikacyjnych, finansowych, transportowych, turystycznych, e-commerce i wielu innych.
Jesteśmy dla Was
Jako Urząd Komunikacji Elektronicznej dbamy o nasze prawa na rynku usług telekomunikacyjnych, w tym:
- abyśmy mieli dostęp do usług telekomunikacyjnych oferowanych w dobrej jakości i po akceptowalnych cenach,
- informujemy, jak wybrać usługi dostosowane do potrzeb i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi,
- wspieramy osoby o szczególnych potrzebach,
- zapewniamy polubowne rozwiązywanie sporów,
- podejmujemy interwencje w sprawach dotyczących funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych,
- edukujemy konsumentów i działamy na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych,
- wspieramy rozwój infrastruktury i usług,
- dbamy o efektywność wykorzystania częstotliwości.
Abyście mogli nas lepiej poznać przygotowaliśmy serię filmów, w których koledzy z różnych departamentów UKE opowiedzą co robią dla nas wszystkich J Filmy będziemy zamieszczali cyklicznie w naszych mediach społecznościowych i na kanale UKE na YouTube
Przewodnik dla obywateli Ukrainy i Poradnik dla konsumentów
W tym roku na obchody Dnia Konsumenta rzuca cień tragiczna sytuacja naszych przyjaciół z Ukrainy, którzy muszą walczyć o swoje prawa. Warto jednak podkreślić, że w tych trudnych czasach zjednoczyli się konsumenci z całego świata niosący pomoc i wsparcie.
Obywatelom Ukrainy przekraczającym granicę, poza wsparciem lokalowym, rzeczowym, potrzebne jest również wsparcie organizacyjne, w tym możliwość kontaktu z bliskimi, którzy zostali w kraju. Z myślą o nich przygotowaliśmy Przewodnik dla obywateli Ukrainy, gdzie znajdą podstawowe informacje o usługach telekomunikacyjnych.
Dla wszystkich konsumentów mamy też poradnik Usługi telekomunikacyjne – pytania i odpowiedzi.
Znajdziecie w nim informacje dotyczące:
- umów i reklamacji,
- roamingu i połączeń międzynarodowych,
- roamingu przygranicznego,
- zasad cyberbezpieczeństwa,
- udogodnień dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Oba poradniki są dostępne również w języku ukraińskim - Посібник для громадян України oraz Питання та відповіді. Oba poradniki w języku polskim i ukraińskim znajdziecie na stronie Wszyscy jesteśmy konsumentami - Centrum Informacji Konsumenckiej (uke.gov.pl). W zakładce We are all consumers - Consumer Information Center (uke.gov.pl) dostępna również wersja w języku angielskim.
Instytucje, które pomagają
Jako konsumenci mamy swoje prawa i obowiązki. W dochodzeniu tych praw pomagają nam instytucje takie jak nasz Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Transportu Kolejowego czy Europejskie Centrum Konsumenckie. Razem włączamy się w akcję informacyjną pod hasłem Wszyscy Jesteśmy Konsumentami. Zapraszamy Was na strony naszych partnerów:
- Przydatne porady jak korzystać z usług telekomunikacyjnych i zasady bezpieczeństwa w sieci: Centrum Informacji Konsumenckiej (uke.gov.pl)
- Zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument - przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca). Wejdź na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Informacje na temat ubezpieczycieli i banków. Sprawdź na co możesz liczyć na stronach Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego - KONSUMENCI - Komisja Nadzoru Finansowego (knf.gov.pl) oraz Rzecznika Finansowego Ważne poglądy – Rzecznik Finansowy (rf.gov.pl)
- Informacje na temat podróżowania koleją. Zobacz jakie masz prawa i możliwości na stronie Urzędu Transportu Kolejowego UTK - Kim jesteśmy i jak możemy Ci pomóc - Prawa pasażerów - Urząd Transportu Kolejowego (utk.gov.pl)
- Jeśli planujesz wyjechać z Polski do innego kraju, zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii - ECK w Europie - Europejskie Centrum Konsumenckie (konsument.gov.pl)
- Skradziony dowód osobisty? Informacje na temat ochrony danych osobowych i prywatności znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Na potrzeby koordynacji pomocy humanitarnej w związku z atakiem Rosji na Ukrainę powstała strona #PomagamUkrainie To ważny adres, jeśli szukasz noclegu, pomocy humanitarnej, transportu i szeroko rozumianego wsparcia.
Milena Górecka, naczelnik, Departament Polityki Konsumenckiej