
Światowy Dzień Konsumenta
14 marca 2025
Każdego roku, 15 marca, obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, dzień, który przypomina o prawach i obowiązkach konsumentów. Dla nas jest to doskonała okazja, by przypomnieć konsumentom ich prawa dotyczące usług komunikacji elektronicznej, zwrócić uwagę na rosnące znaczenie ochrony danych osobowych i cyberochrony, szczególnie w kontekście korzystania z uslug internetowych.
Konsumencie, pamiętaj, że przysługuje ci szereg praw, których możesz się domagać od dostawców usług, m.in. prawo do:
- wyboru formy zawarcia umowy spośród oferowanych przez dostawcę usług,
- otrzymania podsumowania umowy,
- zawarcia umowy na czas nie dłuższy niż 24 miesiące,
- odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem dostawcy usług,
- wypowiedzenia umowy,
- zachowania numeru przy zmianie operatora,
- zachowania ciągłości świadczenia usługi internetowej przy zmianie operatora,
- zablokowania usług z dodatkowym świadczeniem, tzw. premium rate,
- zwrotu zgromadzonych środków prepaid jeśli zmieniasz operatora.
Cyberochrona – bezpieczeństwo konsumentów w sieci
Wraz z rosnącymi kompetencjami cyfrowymi konsumentów, cyfryzacją usług, zależnością od technologii i internetu, kwestie związane z bezpieczeństwem danych oraz ochroną przed cyberzagrożeniami stają się coraz bardziej istotne. Cyberoszustwa, kradzieże tożsamości czy wycieki danych to zagrożenia, z którymi konsumenci spotykają się na co dzień. Szczególnie popularny i używany na skalę masową przez cyberoszustów jest phishing. W połączeniu z sztuczną inteligencją (AI) rozwijającą się z ekspresowym tempie daje on internetowym złodziejom wiele możliwości.
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta warto przypomnieć o kilku podstawowych zasadach, które pomogą użytkownikom usług korzystać z nich w sposób bezpieczny:
- zachowuj ostrożność w internecie – nie otwieraj podejrzanych linków, unikaj podejrzanych ofert, ostrożnie podchodź do super promocji czy konkursów, nie wierz w szybkie zyski z inwestycji, nie udostępniaj swoich danych osobowych nieznanym podmiotom, żeby nie dać się okraść czy oszukać;
- sprawdzaj warunki umowy – przed podpisaniem umowy zapoznaj się dokładnie z jej warunkami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Bądźmy bezpiecznymi, ostrożnymi, świadomymi i wyedukowanymi konsumentami.
Polecamy lekturę naszego poradnika Masz prawo.
Agnieszka Osełka, ekspert, Departament Polityki Konsumenckiej