Konieta w ciemnej bluzce na ciemnym jednolitym tle

Światowy Dzień Konsumenta

Każdego roku, 15 marca, obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, dzień, który przypomina o prawach i obowiązkach konsumentów. Dla nas jest to doskonała okazja, by przypomnieć konsumentom ich prawa dotyczące usług komunikacji elektronicznej, zwrócić uwagę na rosnące znaczenie ochrony danych osobowych i cyberochrony, szczególnie w kontekście korzystania z uslug internetowych.

Konsumencie, pamiętaj, że przysługuje ci szereg praw, których możesz się domagać od dostawców usług, m.in. prawo do:

  • wyboru formy zawarcia umowy spośród oferowanych przez dostawcę usług,
  • otrzymania podsumowania umowy,
  • zawarcia umowy na czas nie dłuższy niż 24 miesiące,
  • odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem dostawcy usług,
  • wypowiedzenia umowy,
  • zachowania numeru przy zmianie operatora,
  • zachowania ciągłości świadczenia usługi internetowej przy zmianie operatora,
  • zablokowania usług z dodatkowym świadczeniem, tzw. premium rate,
  • zwrotu zgromadzonych środków prepaid jeśli zmieniasz operatora.

Cyberochrona – bezpieczeństwo konsumentów w sieci

Wraz z rosnącymi kompetencjami cyfrowymi konsumentów, cyfryzacją usług, zależnością od technologii i internetu, kwestie związane z bezpieczeństwem danych oraz ochroną przed cyberzagrożeniami stają się coraz bardziej istotne. Cyberoszustwa, kradzieże tożsamości czy wycieki danych to zagrożenia, z którymi konsumenci spotykają się na co dzień. Szczególnie popularny i używany na skalę masową przez cyberoszustów jest phishing. W połączeniu z sztuczną inteligencją (AI) rozwijającą się z ekspresowym tempie daje on internetowym złodziejom wiele możliwości.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta warto przypomnieć o kilku podstawowych zasadach, które pomogą użytkownikom usług korzystać z nich w sposób bezpieczny:

  • zachowuj ostrożność w internecie – nie otwieraj podejrzanych linków, unikaj podejrzanych ofert, ostrożnie podchodź do super promocji czy konkursów, nie wierz w szybkie zyski z inwestycji, nie udostępniaj swoich danych osobowych nieznanym podmiotom, żeby nie dać się okraść czy oszukać;
  • sprawdzaj warunki umowy – przed podpisaniem umowy zapoznaj się dokładnie z jej warunkami, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

 

Bądźmy bezpiecznymi, ostrożnymi, świadomymi i wyedukowanymi konsumentami.

Polecamy lekturę naszego poradnika Masz prawo.

 

Agnieszka Osełka, ekspert, Departament Polityki Konsumenckiej

Pliki do pobrania