Kobieta w błękitnym żakiecie na ciemnym tle

Poradnik wakacyjny UKE, czyli jak podczas urlopu bezpiecznie korzystać z usług telekomunikacyjnych

Wakacje w pełni! Jak co roku przygotowaliśmy poradnik wakacyjny, który już kilkunastu dni możesz znaleźć na naszej stronie oraz na Facebooku. Dziś zwracamy uwagę na najważniejsze kwestie.

Wakacje powinny być czasem beztroski i wypoczynku. Dlatego niezależnie od tego, gdzie spędzisz ten czas, musisz pamiętać o tym, by przywieźć z wakacji piękne wspomnienia, a nie… wysokie rachunki za telefon. Dlatego pamiętaj o kilku zasadach bezpieczeństwa, by uniknąć nieprzewidzianych kosztów.

Zacznijmy od roamingu

Połączenie w roamingu wykonujesz, gdy dzwonisz z polskiego numeru będąc za granicą. Nie ma znaczenia dokąd dzwonisz – na polski czy na inny zagraniczny numer. Istotne, że telefon zalogowany jest do sieci zagranicznej.

Wielu z nas już pewnie zapomniało, że jeszcze kilka lat temu nawet podróże do państw Unii Europejskiej wiązały się z wysokimi kosztami za usługi telekomunikacyjne. Zmieniło się to 15 czerwca 2017 r., kiedy zaczęła obowiązywać zasada RLAH (Roam Like At Home), zgodnie z którą opłaty w roamingu na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego powinny być takie same jak za korzystanie z usług w kraju (UWAGA! Dotyczy to tylko tych krajów!). Aby skorzystać z roamingu, należy włączyć tę usługę roamingu u swojego dostawcy.

Dostawcy usług muszą informować o kosztach realizacji usług w danym kraju, niezależnie czy jest on częścią Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czy też nie. Powinieneś otrzymać SMS z informacją za każdym razem, gdy przekraczasz granicę danego państwa.

Zgodnie z zasadą RLAH opłaty w roamingu powinny być takie same jak opłaty za korzystanie z usług w kraju, a w przypadku dostępu do internetu operator przyznaje Ci określony limit transmisji danych. Dostawcy usług mają obowiązek ochrony abonenta przed wysokimi kosztami transmisji danych na terenie UE/EOG. Poza UE/EOG obowiązek taki również istnieje, o ile operator sieci zagranicznej umożliwia monitorowanie zużycia danych. W ramach standardowego mechanizmu ochrony abonentów operatorzy muszą ustawić domyślny limit kwotowy w wysokości równowartości 50 EUR miesięcznie oraz równowartości 100 EUR miesięcznie na transmisję danych w roamingu. Gdy rachunek za transmisję danych w roamingu osiągnie 80% kwoty 50 EUR, operator ma obowiązek poinformować Cię o tym fakcie. Po przekroczeniu kwoty 50 EUR, dostawca usług powiadamia w wiadomości SMS o:
• procedurze, którą należy podjąć w celu kontynuowania usługi dostępu do internetu,
• koszcie związanym z każdą dodatkowo wykorzystaną jednostką danych.

Jeżeli nie udzielisz odpowiedzi na powiadomienie, dostawca ma obowiązek zablokować transmisję danych do momentu, gdy zażądasz kontynuowania lub wznowienia świadczenia usług. Po wznowieniu usługi transmisji danych, gdy rachunek osiągnie 80% kwoty 100 EUR, dostawca ma obowiązek poinformować Cię o tym fakcie. Po przekroczeniu kwoty 100 EUR, dostawca usług, podobnie jak po przekroczeniu 50 EUR, również powiadamia w wiadomości SMS o procedurze, którą należy podjąć w celu kontynuowania usługi dostępu do internetu oraz koszcie związanym z każdą dodatkową wykorzystaną jednostką danych.

Przed wyjazdem sprawdź koniecznie warunki korzystania z usług u swojego dostawcy.

Roaming przygraniczny

Czy musisz martwić się roamingiem, jeśli nie wyjeżdżasz za granicę? Zdarza się, że nawet bardziej niż podczas podróżowania po Unii Europejskiej. Tak się bowiem składa, że na terenie przygranicznym, jeżeli telefon ma ustawiony automatyczny wybór sieci, może zalogować się on do sieci zagranicznego dostawcy usług mającego silniejszy sygnał na danym terenie. Pamiętaj, że kiedy jesteś blisko granicy, możesz połączyć się z zagraniczną siecią. Twój dostawca naliczy opłaty zgodnie z obowiązującym cennikiem. Jeśli połączysz się z siecią operatora spoza Unii Europejskiej, np. ukraińskim, białoruskim czy rosyjskim, opłaty będą znacznie wyższe.

Wyjeżdżając na tereny przygraniczne, ustaw w telefonie ręczne wybieranie sieci. Będziesz mieć pewność, że połączenia będą realizowane w sieci twojego dostawcy usług. Możesz też:

• wyłączyć roaming zagraniczny całkowicie. Wtedy Twój telefon nie będzie logował się do sieci zagranicznych;

• wyłączyć samą transmisję danych w roamingu zagranicznym. Wtedy Twój telefon nie będzie łączył się z internetem;

Wyłącz również:

• automatyczne aktualizacje

• synchronizację danych

• pocztę głosową.

To pozwoli Ci uniknąć dodatkowych kosztów za usługi.

Usługi telekomunikacyjne na promie lub statku

Płyniesz promem? Nie ma problemu, jeśli Twój telefon komórkowy będzie podłączony do naziemnej sieci komórkowej (np. podczas podróży po rzece, jeziorze lub wzdłuż wybrzeża) w jednym z krajów UE, to bez problemu będziesz mógł korzystać z usług roamingu UE.

Ale uważaj! Rejs np. po Morzu Śródziemnym może oznaczać, że znajdziesz się nie tylko blisko brzegu Hiszpanii, Grecji czy Włoch, ale też któregoś z krajów, w którym zasada RLAH nie obowiązuje, choćby Tunezji, Maroka, Turcji czy Egiptu.

Problem braku zasięgu na otwartych akwenach wodnych rozwiązywany jest dzięki sieciom satelitarnym. Unijne przepisy dotyczące roamingu mają zastosowanie wyłącznie do naziemnych sieci komórkowych. Jeżeli podczas rejsu usługi telefonii komórkowej będą świadczone za pośrednictwem innych rodzajów sieci radiowych, takich jak np. systemy satelitarne statku, Twoje połączenia, SMS-y i transmisja danych nie będą objęte pułapami cen obowiązującymi w UE.

Koszty połączeń głosowych, wiadomości SMS i transferu danych znajdziesz w cenniku dostawcy lub danego operatora sieci satelitarnej.

Publiczne sieci WI-FI

Jesteś w hotelu, restauracji czy na lotniksku i chcesz skorzystać z publicznej sieci Wi-Fi (tzw. Hotspot)? To pozwoli uniknąć wysokich opłat za transfer danych, szczególnie kiedy jesteś za granicą. Zachowaj jednak ostrożność, bo podłączenie do niezabezpieczonej sieci bez hasła może mieć negatywne skutki!

Cyberprzestępcy mogą tworzyć fałszywe punkty dostępowe Wi-Fi. Takie hotspoty umożliwiają przechwycenie części danych przesyłanych przez użytkowników do stron internetowych (np. banku, sklepu itp.) Urządzenia mobilne często automatycznie wyszukują niezabezpieczone hasłem lub znane im punkty dostępowe.

Jeśli korzystasz z Wi-Fi, pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa:

• łącząc się z Wi-Fi, nie wybieraj w smartfonie opcji jej zapamiętania

• upewnij się, czy punkt dostępu należy do miejsca, do którego jest przypisany

• regularnie aktualizuj system operacyjny urządzenia

• zainstaluj na smartfonie aplikację antywirusową

• jeśli musisz skorzystać z publicznej sieci, unikaj logowania się do wrażliwych kont osobistych (np. bankowość online, poczta elektroniczna)

Numery alarmowe

I jeszcze klika numerów, które trze znać podczas wypoczynku:

112 – europejski numer alarmowy

997 – policja (Centrum Powiadamiania Ratunkowego)

998 – straż pożarna (Centrum Powiadamiania Ratunkowego)

999 – pogotowie ratunkowe (Centrum Powiadamiania Ratunkowego)

987 – centrum zarzadzania kryzysowego

991 – pogotowie energetyczne

995 – Komenda Główna Policji – system Child Alert

601100300 – numer ratunkowy w górach

601100100 – numer ratunkowy nad wodą

116000 – numer dla rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko

116111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Pamiętaj! Te numery mogą uratować komuś życie. Nie blokuj ich bez powodu.

To tylko niektóre porady. Koniecznie przed wyjazdem przeczytajcie Poradnik wakacyjny UKE (do pobrania poniżej). W razie wątpliwości spytajcie swojego operatora o konkretne koszty.

 

Życzymy Wam udanych wyjazdów, pięknych zachodów słońca, błogiego relaksu i tylko trafionych promocji!

 

Milena Górecka, naczelnik, Departament Polityki Konsumenckiej

Pliki do pobrania