#JaOnline, czyli bezpieczna bankowość elektroniczna
12 października 2021
Dostęp do banku za pomocą aplikacji czy komputera stał się powszechny. Nie musimy wychodzić z domu, żeby zamówić i zapłacić za zakupy, opłacić rachunki, założyć lokatę czy zlecić przelew bankowy. Musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, by nie paść ofiarą phishingu. Dlatego, ruszamy z kolejną odsłoną kampanii #JaOnline.
Dzisiejszy świat niesie ze sobą mnogość nowinek technicznych. Dynamiczny rozwój urządzeń czy systemów nie dziwi już nikogo. Co za tym idzie, dostęp do usług elektronicznych i rosnące zainteresowanie załatwianiem spraw przez internet stały się codziennością.
Kiedy bankowość elektroniczna stała się faktem? Niespełna 60 lat temu (Wielka Brytania, rok 1967), w londyńskim banku Bacleys Bank zainstalowano pierwszy bankomat. Stał się na tyle interesującą i ciekawą nowością, że już w kolejnych latach bankomaty pojawiły się w innych krajach: Francja, Szwajcaria, Szwecja, USA, Japonia. Kilkanaście lat później świat ujrzał system modemowy home banking, polegający na komunikacji klientów z bankiem przy pomocy komputera, którego prekursorem była Finlandia. Pierwsze usługi tzw. bankowości internetowej zostały udostępnione klientom w 1994 roku przez amerykański bank La Jolla Bank FSB, natomiast w 1995 roku powstał pierwszy, nieposiadający oddziałów stacjonarnych, w pełni internetowy bank, Security First Network Bank. Na gruncie polskim pierwszym bankiem wykorzystującym usługi internetowe był Powszechny Bank Gospodarczy (internetowy dostęp do rachunku bankowego, 1998 rok), dwa lata później zaczął działalność pierwszy w kraju w pełni internetowy bank – mBank.
W dzisiejszych czasach, jak podkreśla Związek Banków Polskich (dane po II kwartale 2020 roku), 18 mln klientów banków w Polsce, to osoby które systematycznie logowały się do swojego konta za pomocą komputera.
Bankowość internetowa? Poproszę!
Z roku na rok rośnie zainteresowanie klientów bankowością elektroniczną. Jeśli planujesz korzystanie z takiej formy bankowości, chcesz dowiedzieć się jak założyć konto osobiste, sprawdzić dostępne usługi, poznać nowe możliwości załatwiania spraw przez internet, a przede wszystkim dowiedzieć się jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej, skorzystaj z kursu „Bankowość on-line”.
Warto pamiętać, że bankowość elektroniczna to przede wszystkim:
- wygoda – w dowolnym momencie masz wgląd w stan rachunku, możesz śledzić swoje operacje bankowe czy sprawdzić historię przelewów;
- oszczędność pieniędzy – konta bankowe są zwykle dużo tańsze lub nawet darmowe w przeciwieństwie do tradycyjnych, a opłaty za przelewy kilkukrotnie niższe;
- oszczędność czasu – bankowość elektroniczna to zero kolejek do okienek, przelewy 24/7 oraz możliwość wypłaty gotówki w bankomatach.
Po pierwsze – bezpieczeństwo!
Poruszając się w internecie należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Podejrzaną wiadomość/telefon najlepiej zgłosić do swojego banku! Korzystając z naszych kursów dowiecie się bądź uzupełnicie informacje na temat bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej, w myśl zasady, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć.
Większość z nas niejednokrotnie dostała na pocztę mailową niechciane wiadomości od rzekomych przedstawicieli banku czy innych instytucji, gros z nich stanowiły próby wyłudzenia danych – tzw. phishing. Pamiętajmy, żeby nie dać się złowić! Oszuści często próbują grać na naszych emocjach – komu nie podniosłoby się ciśnienie podczas lektury takiej wiadomości: „Szanowny kliencie, Twój dostęp do serwisu transakcyjnego Banku został tymczasowo zablokowany…”? Podobnie, gdy odbierzemy telefon i usłyszymy: „Nazywam się… jestem pracownikiem Banku i kontaktuję z Panem/Panią, ponieważ środki 870 zł zostały zablokowane. Aby je odblokować, zadzwonię za kilka minut i zaloguje się Pan/i przy mnie na swój rachunek. Proszę przygotować dane do logowania”. Kolejna sytuacja stresowa. Działanie podobne do prób wyłudzenia metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”. Pracownik banku nigdy nie żąda podania tego typu danych! Więcej takich przykładów znajdziecie w kursach.
Każdy z kursów składa się z modułów, do których można wracać w dowolnym czasie. Po ukończeniu kursu i sprawdzeniu wiedzy w teście możecie otrzymać Certyfikat UKE.
Aby przypominać użytkownikom internetu o zasadach cyberbezpieczeństwa prowadzimy kampanię #JaOnline
Nasze kursy, Bankowość on-line, Zakupy w internecie i Sprawy urzędowe przez internet, są kolejnym elementem kampanii, który pomoże konsumentom oswoić wirtualną rzeczywistość.
Sprawdźcie swoją wiedzę i przekonajcie się czy znacie zasady bezpieczeństwa.
Katarzyna Grabowska
starszy specjalista, Departament Polityki Konsumenckiej