Bezpieczny internet dla Babci i Dziadka
21 stycznia 2024
Drogie Babcie, Drodzy Dziadkowie, z okazji Waszego święta chcielibyśmy podziękować za Waszą mądrość, doświadczenie i ciepło, które nam zawsze dajecie. Jednocześnie, w duchu troski o Wasze dobro, chcielibyśmy abyście pamiętali o swoim bezpieczeństwie, nie tylko w świecie rzeczywistym, ale również w internecie.
Bezpieczeństwo w sieci jest szczególnie istotne w dzisiejszych czasach. Chcemy, żebyście coraz odważniej i częściej korzystali z internetu, ale zależy nam przede wszystkim, żebyście robili to w sposób świadomy, ostrożny i bezpieczny.
Internet to miejsce wspaniałych możliwości i potencjalnych zagrożeń. Korzystanie z internetu może być, i jest, fascynującym doświadczeniem, pełnym możliwości do nauki, zabawy i utrzymywania kontaktów z rodziną i przyjaciółmi. Za pomocą mediów społecznościowych i komunikatorów możecie kontaktować się z rodziną i znajomymi, szybko i bez dodatkowych opłat, nawet jeśli mieszkają na drugiej połowie kuli ziemskiej. Możecie szybko zrobić zakupy nie wychodząc z domu, nawet w nocy. Macie dostęp do wielu informacji, możecie zapisać się do lekarza, opłacić rachunki, załatwić sprawy urzędowe, znaleźć przepisy na nowe potrawy, obejrzeć serial i wiele, wiele więcej. Jednakże, jak w przypadku wielu rzeczy, istnieje pewne ryzyko, na które warto zwrócić uwagę.
Dzisiaj chcemy Wam przypomnieć o phishingu i jego różnych rodzajach.
Phishing - ciche zagrożenie
Pojęcie to oznacza dosłownie łowienie ryb, ale w kontekście korzystania z internetu oznacza metodę wykorzystywaną przez cyberprzestępców, których ofiarami może stać się każdy z nas. Phishing to forma zagrożenia, w której oszuści podszywają się pod zaufane instytucje czy firmy, aby uzyskać od nas poufne informacje, takie jak hasło czy dane do logowania do naszego konta bankowego. Pamiętajcie, że banki, urzędy, sklepy i legalnie działające firmy nigdy nie proszą o podanie haseł czy numerów konta.
Istnieje wiele from phishingu, a kreatywność cyberoszustów nie zna granic i powstają coraz nowsze metody wyłudzania danych od klientów, w tym również od Was, drodzy Seniorzy.
Smishing - jest to rodzaj phishingu realizowany przy pomocy wiadomości tekstowych SMS.
Spear phishing – to bardziej ukierunkowana forma phishingu, gdzie oszuści kierują swoje ataki na konkretne osoby lub organizacje, korzystając z informacji zdobytych na ich temat.
Vishing – to atak, w którym oszuści wykorzystują telefon, dzwoniąc do potencjalnych ofiar i podszywając się pod rzeczywiste firmy czy organizacje.
Quishing – to oszustwo, w którym cyberprzestępca tworzy spreparowany kod QR, którego zeskanowanie przekierowuje ofiarę do fałszywej witryny (np. banku) lub pozwala na pobranie złośliwego oprogramowania.
Jak ochronić się przed phishingiem?
Kilka dobrych nawyków pomoże Wam bezpieczniej korzystać z internetu:
- Ostrzeżenia przeglądarki: korzystajcie z przeglądarek internetowych, które mają wbudowane systemy ostrzegawcze przed potencjalnymi zagrożeniami.
- Sprawdzajcie adresy stron internetowych (URL): zawsze dokładnie sprawdzajcie adresy stron internetowych - fałszywe strony często zawierają podobne, ale nieidentyczne adresy.
- Bądźcie czujni na wiadomości - jeśli otrzymacie e-maila czy wiadomość tekstową od nieznanej osoby lub firmy, bądźcie szczególnie ostrożni. Nie klikajcie w linki ani nie podawajcie poufnych informacji.
- Aktualizujcie oprogramowanie - upewnijcie się, że Wasze urządzenia mają zainstalowane najnowsze aktualizacje oprogramowania.
- Nie otwierajcie nieznanych załączników - unikajcie otwierania załączników w wiadomościach z nieznanych źródeł, ponieważ mogą zawierać złośliwe oprogramowanie.
- Sprawdzajcie – jeśli dzwoni do Was ktoś, kto podaje się np. za pracownika banku możecie sprawdzić jego tożsamość dzwoniąc do banku. Sztuczna inteligencja potrafi sfałszować nawet głos kogoś Wam bliskiego, np. głos córki czy wnuka – to też możecie sprawdzić rozłączając się i dzwoniąc sami do tej osoby.
Kochani Babcie i Dziadkowie, Wasza obecność w naszym życiu jest dla nas bezcenna, dlatego chcemy, abyście czerpali radość z korzystania z internetu, jednocześnie będąc świadomymi potencjalnych zagrożeń. Pamiętajcie o powyższych wskazówkach, a Wasze doświadczenie w świecie online będzie równie bezpieczne, co pełne satysfakcji.
Szczegółowe informacje i wskazówki jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej, robić zakupy online czy załatwiać sprawy urzędowe przez internet znajdziecie w naszych BEZPŁATNYCH kursach J@ online - Centrum Informacji Konsumenckiej (uke.gov.pl).
Agnieszka Osełka, ekspert, Departament Polityki Konsumenckiej