Zmiana karty SIM w telefonie

Zmiana przepisów o przenośności numerów

Uproszczenie zmiany i przeniesienia numeru dzięki możliwości złożenia wniosku w formie elektronicznej i dokumentowej, a także ograniczenie sytuacje, w których abonenci nie są świadomi konsekwencji przeniesienia numeru i rozwiązania umowy przed upływem terminu – to najważniejsze zmiany, jakie przyniesie, wchodzące w życie 1 marca, rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.

Zmiana przepisów pozwala by wnioski o:

·         zmianę przydzielonego numeru,

·         przeniesienie numeru do nowej lokalizacji,

·         przeniesienie numeru do nowego dostawcy usług,

były składane w formie pisemnej, elektronicznej i dokumentowej. Jednocześnie zawiadomienia w procesach zmiany i przeniesienia numeru będą doręczane abonentowi na trwałym nośniku w takiej formie, w jakiej został złożony wniosek. Abonent ma możliwość zażądania, aby informacje dot. przeniesienia były mu dostarczane na piśmie lub drogą elektroniczną.  

Przeniesienie numeru przy zmianie dostawcy usług

Jeśli abonent złoży wniosek w formie dokumentowej, nowy dostawca musi utrwalić i doręczyć abonentowi  treść wniosku na trwałym nośniku. To zapewni klientowi możliwość sprawdzenia wniosku i trybu przeniesienia numeru na potrzeby ewentualnych roszczeń i reklamacji.

Zmianie ulega też zakres elementów, które musi zawierać wniosek o przeniesienie numeru. Nowe wnioski muszą m.in. zawierać:

  • oświadczenie o świadomości konsekwencji finansowych wynikających z rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą przed upływem okresu promocyjnego,
  • pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia umowy w imieniu abonenta z dotychczasowym dostawcą. 

Nie ma możliwości przeniesienia numeru w dwuetapowej procedurze bez pełnomocnictwa, w  której abonent musiał samodzielnie wypowiedzieć umowę z dotychczasowym dostawcą.

Aby ograniczyć przypadki przeniesienia numeru wbrew woli abonenta, dotychczasowy dostawca usług musi poinformować abonenta o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru. Informacja, że numer będzie przeniesiony, zawiera nazwę dotychczasowego oraz nowego dostawcy i powinna być przekazana nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania tej przez dotychczasowego dostawcę, w formie SMS-a albo - w przypadku sieci stacjonarnych - połączenia telefonicznego.

Jeśli abonent chce zrezygnować z przeniesienia numeru, może złożyć oświadczenie o rezygnacji do dotychczasowego lub nowego dostawcy usług. Oświadczenie należy złożyć najpóźniej 2 dni przed planowanym przeniesieniem numeru.