Kobieta wpatrzona w ekran telefonu na tle walizek

Raport o Roam Like At Home

Polscy abonenci korzystają z usługi roamingu w EOG nawet osiem razy więcej, niż goście z EOG w naszym kraju. Tak ogromny wzrost ruchu po wprowadzeniu RLAH powoduje zwiększone koszty operatorów – wynika z raportu UKE.

Zasada RLAH (Roam Like At Home) zaczęła obowiązywać 15 czerwca 2017 roku w wyniku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Zgodnie z powyższą zasadą korzystanie z usług telekomunikacyjnych w trakcie okresowych podróży na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego powinno być rozliczane na takich samych zasadach jak w kraju, a zatem bez dodatkowych, innych niż stawki krajowe, opłat za wykonywane rozmowy, SMS-y oraz korzystanie z internetu.

Jak wynika z raportu UKE, blisko 64 proc. Polaków pozytywnie ocenia te zmiany. I chętnie korzysta z roamingu. Już w pierwszym miesiącu funkcjonowania nowych przepisów zużycie danych w roamingu wzrosło o blisko 1600 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku, a Polska, obok Bułgarii i Rumunii, jest liderem pod względem średniej liczby minut połączeń wykonywanych w unijnym roamingu na użytkownika. W III kwartale 2017 było to średnio 41 minut miesięcznie, a więc prawie trzy razy więcej niż średnio w EOG (14,23 minuty). Zdarza się nawet, że użytkownik w ciągu miesiąca wykorzystał ponad 32 000 minut wychodzących, podczas, gdy średnie wykorzystanie w sieci jego operatora wynosiło 144 minuty. Rekord w nadmiernym korzystaniu z usługi transmisji danych to prawie 500 GB w ciągu miesiąca (średnia wyniosła nieco ponad 400 MB). Najwięcej usług roamingowych używamy w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoszech.

Dla polskich operatorów oznacza to jednak straty, a tym samym obniżenie potencjału inwestycyjnego. Raportu UKE pokazuje, że łącznie rynek usług mobilnych w pierwszym roku stosowania RLAH stracił 350 mln zł (to 5,2 proc. marży usług mobilnych). Najbardziej kosztowny okazał się zakup hurtowego ruchu roamingowego – stanowi on średnio 84 proc. kosztów roamingowych operatora. 

Konieczne okazało się wdrożenie mechanizmu zrównoważonego modelu opłat krajowych (sustainability), zgodnie z którym operator ponoszący stratę powyżej 3 proc. marży usług mobilnych może zwrócić się do Prezesa UKE o pozwolenie na stosowanie dodatkowych opłat w roamingu regulowanym. Wnioski w tej sprawie złożyło 12 operatorów (4 MNO i 8 MVNO), a naliczanie dodatkowych opłat wdrożyło ośmiu. Niektórzy operatorzy pomimo otrzymania pozwolenia na stosowanie dodatkowych opłat obawiają się, że ich wdrożenie pogorszy atrakcyjność oferty i tym samym doprowadzi do utraty klientów. 

Zapraszamy do zapoznania się z raportem.
 

Pliki do pobrania