
Przesyłki kurierskie w 2023 roku – Raport UKE
11 marca 2025
Przedstawiamy raport Przesyłki kurierskie w 2023 roku. To pierwsza taka publikacja na polskim rynku pokazującej specyfikę branży.
Rynek przesyłek kurierskich na przestrzeni ostatnich lat systematycznie wzrastał pod względem wolumenu jak i przychodów, przez co stał się znaczącym elementem polskiej gospodarki o dużym potencjale dalszego rozwoju i innowacyjności. Przesyłki kurierskie stanowiły w 2023 roku 71,3% wartości rynku pocztowego oraz 51,7% całego wolumenu usług pocztowych. Co ważne, w stosunku do 2022 roku wolumen wzrósł o 16,8%, natomiast przychody o 20,5%.
W celu dokładniejszego przyjrzenia się poszczególnym zagadnieniom, dotyczącym funkcjonowania rynku usług pocztowych, została przeprowadzona ankieta, w której udział wzięło 11 operatorów pocztowych, którzy w 2023 roku osiągnęli przychody w segmencie przesyłek kurierskich na poziomie co najmniej 100 mln zł w skali roku, a także w przedłożonym sprawozdaniu z działalności pocztowej za 2023 rok wykazali automaty do pocztowej obsługi klientów.
Sposób nadania i odbioru
Najwyższy miesięczny wolumen odnotowano w grudniu 2023 roku (ponad 101 mln sztuk), co stanowiło 10,2% całego wolumenu rocznego. W całym 2023 roku ponad 343 mln sztuk przesyłek nadawanych było za pośrednictwem kuriera, a odbieranych w automacie pocztowym – to najczęściej wybierana relacja, której udział wyniósł 34,3% ogólnego rocznego wolumenu. Relacja kurier-kurier (ponad 310 mln sztuk) stanowiła 31% wolumenu rocznego. Do nadania przesyłek najczęściej wybierano kuriera (ponad 667 mln sztuk) – tu udział sięga 66,7% ogólnego rocznego wolumenu. Najczęstszą formą dostawy był automat do pocztowej obsługi klientów (ponad 511 mln sztuk), co stanowiło 51,1% ogólnego rocznego wolumenu. W samym tylko grudniu za pomocą kuriera nadanych zostało ponad 65 mln sztuk przesyłek, a odebranych za pomocą automatu ponad 55 mln sztuk.
Automaty do pocztowej obsługi klientów
Według stanu na 31 grudnia 2023 roku na terenie Polski funkcjonowało 38 381 automatów do pocztowej obsługi klientów, a dysponentami tych urządzeń było siedmiu operatorów pocztowych. W automatach do pocztowej obsługi klientów znajdowało się łącznie 4 141 480 skrytek.
Raport znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej