Badanie konsumenckie dzieci i rodziców 2019
13 stycznia 2020
Przedstawiamy wyniki najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego w październiku i listopadzie 2019 roku wśród dzieci i ich rodziców. Pokazuje ono w jaki sposób najmłodsi korzystają z usług telekomunikacyjnych.
W jakim wieku dzieci zaczynają korzystać z telefonów komórkowych? Z jakich usług korzystają w telefonie? Jakie portale społecznościowe cieszą się ich zainteresowaniem? Ile ich rodzice wydają na comiesięczne rachunki i jak nadzorują sposób korzystania przez ich pociechy z internetu? To niektóre z pytań, na które odpowiada nasze najnowsze badanie konsumenckie, w którym udział wzięły dzieci w wieku 7-15 lat oraz ich rodzice.
Ponad 80 proc. dzieci w wieku od 7 do 15 lat posiada telefon komórkowy i odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem dzieci: według deklaracji, własny telefon posiada każde dziecko w grupie 13-15 lat. Jest to w większości przypadków smartfon (ponad 90 proc.), a korzystanie z niego rodzice opłacają częściej w formie pre-paid, choć wykupowanie dla dzieci abonamentu jest niemal równie popularne. Miesięczne rachunki sięgają najczęściej 21-30 zł.
Dzieci najczęściej korzystają z telefonu po to, żeby dzwonić do rodziny i znajomych oraz żeby pisać i odbierać SMS-y, a ponad 70 proc. z nich deklaruje, że smartfon to także urządzenie do grania i słuchania muzyki, a ponad 60 proc. przegląda w nim internet.
Z internetu korzysta 90 proc. dzieci w wieku od 7 do 15 lat. Najczęściej służą im do tego wspomniane smartfony, a także laptopy. Znacznie rzadziej dzieci łączą się z siecią za pomocą tabletów i komputerów stacjonarnych.
Do najpopularniejszych usług internetowych wśród dzieci należy słuchanie muzyki, oglądanie filmów oraz granie online. Dość powszechne jest także korzystanie z serwisów edukacyjnych, komunikatorów oraz serwisów społecznościowych. Najmniej popularne wśród dzieci usługi to e-mail oraz serwisy informacyjne. Najpopularniejszymi serwisami i portalami społecznościowym wśród dzieci są YouTube oraz Facebook. Co piąty młody użytkownik internetu korzysta z Instagrama oraz ze Snapchata.
Z naszego badania wynika, że większość dzieci dba o swoją prywatność w sieci. Ponad 60 proc. z nich nie udostępnia loginu i hasła do swojego profilu oraz nie wysyła obcym osobom swoich zdjęć. Natomiast 40 proc. dzieci zezwala na przeglądanie treści w social mediach wyłącznie znajomym.
O bezpieczeństwo dzieci w korzystaniu z internetu dba jedynie połowa przebadanych rodziców. Najczęstsza formą kontroli rodzicielskiej jest wspólne ustalanie z dzieckiem zasad korzystania z sieci oraz rozmowa o jego doświadczeniach. Ponadto co trzeci rodzic stosuje programy do kontroli rodzicielskiej oraz konfiguruje ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniach, z których korzysta dziecko, a co czwarty udostępnia dziecku jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem.