Badanie konsumenckie 2018
29 stycznia 2019
Przedstawiamy wyniki najnowszego badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2018 roku, zawierającego informacje o tym, jak klienci indywidualni oraz przedsiębiorcy korzystali na co dzień z usług telekomunikacyjnych.
Smartfon czy telefon stacjonarny? Jeden aktywny numer czy więcej? Internet mobilny w telefonie, stacjonarny czy po Wi-Fi? Czy korzystamy z usług over-the-top (OTT)? Czy używamy aplikacji bankowych? I ile wydajemy, żeby być online i móc korzystać z cyfrowych usług? To tylko niektóre pytania, jakie zadaliśmy na potrzeby najnowszego badania konsumenckiego.
Jak się okazuje, z telefonii stacjonarnej korzysta już tylko ok. 9 proc. badanych. Większość z nich posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Dotyczy to też firm - zdecydowana większość, bo blisko 80 proc., odeszła już od telefonii stacjonarnej.
Jeśli korzystamy z komórek, to w zdecydowanej większości ze smartfonów. Z operatorem najczęściej wiążemy się abonamentem, choć jedna trzecia z nas woli telefon na kartę, a średni miesięczny rachunek to niemal 50 zł. Zdecydowanie doceniamy fakt, że opłaty za rozmowy na terenie Unii Europejskiej zrównały się z krajowymi – już niemal 90 proc. z nas korzysta z roamingu podczas podróży po Europie.
Za to do bankowości mobilnej wciąż się przyzwyczajamy – aplikację bankową w telefonie ma prawie 40 proc. z nas, za to ci, którzy ją posiadają, często decydują się korzystać z niej nawet kilka razy w tygodniu. Blisko połowa z badanych nie korzysta z żadnych usług OTT, zaś przez korzystających zdecydowanie najczęściej wskazywane są usługi komunikacyjne. Mimo to, wciąż większe znaczenie mają tradycyjne rozmowy głosowe oraz wiadomości wysyłane przez SMS/MMS niż komunikatory.
Dostęp do internetu ma już ponad 70 proc. klientów indywidualnych, z czego ponad 90 proc. posiada internet mobilny w telefonie, a 67 proc. usługę stacjonarną. Średnia miesięczna opłata za internet mobilny wynosi niemal 45 zł, a maksymalna prędkość pobierania danych to średnio 70,7 Mb/s. W przypadku firm odsetek posiadających dostęp do internetu sięga 86 proc. i ponad połowa z nich deklaruje, że jest to dostęp stacjonarny.
Zapraszamy do zapoznania się z raportami.