Badania konsumenckie 2019
17 lutego 2020
Przedstawiamy wyniki najnowszego badania konsumenckiego. Pokazuje ono w jaki sposób korzystamy na co dzień z usług telekomunikacyjnych.
Ilu z nas ma wciąż telefon stacjonarny, z jakiej formy dostępu do internetu korzystamy, jaki odsetek z nas ogląda płatną telewizję kablową lub satelitarną? Ile wydajemy na telefon komórkowy, jak wielu z nas ma w smartfonie aplikację bankową, jak często używamy roamingu, usług premium rate i co wiemy o zagrożeniach w sieci? To niektóre z pytań, na które odpowiada nasze najnowsze badanie konsumenckie. Na jego podstawie stworzyliśmy trzy raporty: klientów indywidualnych, instytucjonalnych oraz seniorów w wieku 60+.
W przypadku klientów indywidualnych z telefonu komórkowego korzysta więcej niż dziewięciu na dziesięciu pytanych. Dość powszechne jest też wśród Polaków korzystanie z internetu (70,5 proc.), przy czym najwięcej użytkowników posiada mobilny dostęp do internetu w telefonie (91,2 proc.). Ponad połowa użytkowników internetu w telefonie ma zainstalowaną aplikację bankową.
Średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy wynoszą w Polsce ponad 52 zł, jednak najwyższa zadeklarowana kwota wydatków w miesiącu to 500 zł. Częścią tego rachunku są opłaty za usługi premium rate – korzysta z nich jednak niewiele ponad 4 proc. badanych i najczęściej (65,5 proc.) po to, by wesprzeć akcję charytatywną.
W przypadku seniorów (60+) tylko 30 proc. używa internetu. Główną obawą przed korzystaniem z sieci jest możliwość stania się ofiarą oszustwa, a także brak przekonania o możliwości nauczenia się obsługi przeglądarki internetowej, które wydaje się być w tym przypadku kluczowe.
Seniorzy stosunkowo rzadko korzystają też z komputera – deklaruje to tylko 26,5 proc. z nich. Główną barierą jest nieumiejętność jego obsługi, ale także brak takiej potrzeby lub brak dostępu do sprzętu.
Za to niemal 82 proc. osób w wieku 60 lat i więcej korzysta z telefonu komórkowego. Jednocześnie wciąż jedna piąta badanych seniorów posiada telefon stacjonarny, choć ponad połowa z nich głównie z przyzwyczajenia.
Klienci instytucjonalni niemal w 100 proc. używają telefonów komórkowych, a liczba aktywnych kart SIM to 2,6 na firmę, choć niemal jedna czwarta badanych ma także telefon stacjonarny. Niemal 90 proc. z nich posiada w firmach dostęp do internetu, który okazuje się potrzebny do zdobywania niezbędnych informacji, komunikacji z klientami, a także do komunikacji wewnętrznej. Ponad 60 proc. respondentów zna pojęcie „sieci 5G”, ale przekonują, że aktualne parametry dostępu do internetu w ich firmie są wystarczające do prowadzenia działalności.
Zapraszamy do zapoznania się z raportami.