Tytuł Projektu: Dostęp do bieżącej informacji o jakości usług IAS w oparciu o System Monitorowania Jakości Internetu (SMJI)
Numer porozumienia o dofinansowanie: POPC.02.01.00-00-0136/21-00
Źródło finansowania: 84,63% środki UE (Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość usług publicznych POPC); 15,37% budżet Państwa – część budżetowa nr 76
Program Operacyjny / Działanie / Poddziałanie: II oś POPC "E-administracja i otwarty rząd" / cel szczegółowy nr 2 "Wysoka dostępność i jakośc e-usług publicznych"
Termin realizacji: od 01.01.2022 do 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 20 950 906,19 zł
Wartość dofinansowania z EU: 17 730 751, 90 zł
Cel projektu: wypracowanie i wdrożenie w okresie 1.01.2022 r. do dnia 31.12.2023 r. e-usługi, która pozwoli na automatyczną weryfikację i przedstawienie Użytkownikom Końcowym (konsumentom lub podmiotom gospodarczym, korzystającym z usługi IAS) zmierzonych parametrów testowanych usług, a także odniesienie ich do wartości deklarowanych przez Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych. Jednocześnie, usługa dostarczy Użytkownikom Końcowym:
- Dedykowane urządzenia pomiarowe - próbniki konsumenckie badające parametry ilościowe (takie jak prędkość łącza, opóźnienie oraz zmienność opóźnienia) oraz parametry jakościowe (takie jak określone przez klasy QoS). Będą one bezpłatnie użyczane przez UKE.
- Próbniki sieciowe, instalowane w węzłach sieci, badające parametry działania sieci i stanowiące element komplementarny w stosunku do próbników konsumenckich. Próbniki będą certyfikowane przez niezależny podmiot certyfikujący na zgodność z normą ISO/IEC 15408 (Common Criteria).
SMJI będzie zarządzany i obsługiwany przez UKE.
Cele szczegółowe projektu
Budowa Systemu Monitorowania Jakości Internetu i wdrożenie opartej na nim E-Usługi ma na celu:
- dostarczenie E-Usługi dla konsumenta oraz operatorów, pozwalających na próbkowanie oraz mierzenie w czasie rzeczywistym sieci operatorskich a także sieci klienckich konsumentów końcowych.
- dostarczenie E-Usługi dla konsumenta pozwalającej na ocenę jakości usług IAS w czasie rzeczywistym.
- podwyższenie bezpieczeństwa oraz konkurencyjności PT na skutek zbierania oraz dostarczania informacji z zakresu bezpieczeństwa.
- umożliwienie wykrywania oraz raportowania zdarzeń z zakresu bezpieczeństwa oraz ataków na sieci operatorskie oraz na sieci klienckie.
- umożliwienie przekazywania danych bezpieczeństwa do CSIRT poziomu krajowego.
- zapewnienie możliwości zdalnej realizacji spraw z zakresu jakości usług IAS jako rozwiązanie adekwatne do sytuacji nadzwyczajnych, jaką jest np. pandemia COVID-19.
- zapewnienie dostępu do niezaprzeczalnych informacji o faktycznej jakości świadczonych usług IAS o odpowiedniej mocy dowodowej w przypadku postępowania reklamacyjnego, przed Prezesem UKE lub sądem.
- zapewnienie możliwości zareklamowania niezgodności parametrów dostarczanej usługi z deklarowanymi w trybie ADR, oraz udzielenia odpowiedzi zwrotnej przez PT do konsumenta.
- zapewnienie dostępu do informacji o bezpieczeństwie sieci operatorów oraz konsumentów końcowych, w tym możliwości raportowania w czasie rzeczywistym o zagrożeniach oraz atakach skierowanych w operatorów PT oraz klientów końcowych.
Kliknij w obazek, aby przeczytać więcej o projekcie SMJI
Oczekiwane korzyści i efekty realizacji projektu
- dostarczenie E-Usługi dla konsumenta pozwalającej na ocenę jakości oraz bezpieczeństwa usług IAS w czasie rzeczywistym.
- dostęp do danych oraz narzędzi pozwalających na monitorowanie oraz odpytywanie zbiorów danych pod kątem poziomu parametrów ilościowych (np. pasmo łącza) oraz pod kątem parametrów jakościowych (np. bezpieczeństwo łącza) poszczególnych PT.
- zwiększenie dojrzałości konkurencyjnej rynku IAS a co za tym idzie podniesienie poziomu jakości usług IAS dzięki dostępności rzetelnych danych pomiarowych dotyczących parametrów łączy.
- zwiększenie konkurencyjności, a tym samym poziomu ofert dostawców usługi dostępu do Internetu na skutek łatwiejszej możliwości porównywania ich jakości, a także uzyskania wiarygodnych wyników takiego porównania.
- wzrost dostępności, poprawę jakości i niezawodności e-usług publicznych oraz możliwość świadczenia ich w bardziej zaawansowanych formach.
- poszerzenie i ułatwienie dostępu do informacji i korzystania z niej przez UK, PT oraz UKE.
- kontynuację działań Prezesa UKE na rzecz ochrony praw konsumenckich.
- ułatwienie konsumentom dochodzenia roszczeń w obszarze niezgodności usługi IAS w stosunku do parametrów deklarowanych w umowach.
- zapewnienie społeczeństwu możliwości wyszukiwania najkorzystniejszych ofert usługi IAS oraz najbardziej wiarygodnych jej dostawców.
- przyspieszenie realizacji czynności w ramach prowadzonych postępowań zarówno dla klienta jaki i dla UKE.
- redukcję kosztów wynikających m.in. z eliminacji osobistej wizyty w urzędzie czy załatwiania wniosku lub sprawy w formie papierowej.
- wzrost dostępności i transparentności oraz poprawa jakości i niezawodności e-usług publicznych.
- wzrost transparentności i przyjazności administracji a co za tym idzie – wzrost zaufania obywateli do organów państwa.
- wzrost przyjazności administracji i Państwa dla obywateli i przedsiębiorców.
- wygodna i efektywna czasowo realizacja codziennych czynności w obszarze załatwiania spraw urzędowych poprzez możliwość elektronicznej obsługi wniosków składanych do UKE.
- brak konieczności osobistej wizyty w urzędzie oraz brak konieczności sporządzania wniosków w formie papierowej.
- możliwość zdalnej realizacji i kontynuacji wniosków i spraw z zakresu jakości usług IAS jako rozwiązanie adekwatne do sytuacji nadzwyczajnych (np. pandemia COVID-19).
- możliwość oceny wpływu innowacyjnych usług cyfrowych na jakość innych usług dostarczanych do konsumenta.
- lepszy dostęp do wysokiej jakości usługi IAS, której faktyczne parametry jakości są zgodne z deklarowanymi wartościami tych parametrów dla szerokiego grona odbiorców (konsumentów) w trybie transakcyjnym.
- dostęp do niezaprzeczalnych informacji o faktycznej jakości świadczonych usług IAS o odpowiedniej mocy dowodowej w przypadku postępowania reklamacyjnego przed Prezesem UKE lub sądem.
- zmniejszenie liczby osób zaangażowanych w udostępnienie danych na temat jakości publicznie dostępnych usług IAS poszczególnych dostawców i operatorów w testowanej lokalizacji i prezentację w trybie transakcyjnym.
- możliwość poinformowania o niezgodności i zareklamowania niezgodności parametrów dostarczanej usługi z deklarowanymi na podstawie agregowanych danych w trybie ADR oraz udzielenia odpowiedzi zwrotnej przez PT do UK z uwzględnieniem tych danych.
- możliwość zgłoszenia do UKE niezgodności parametrów dostarczanej usługi z deklarowanymi przez PT oraz udostępnienie konsumentowi informacji o wyniku analizy zgłoszenia przy jak najmniejszym zaangażowaniu osób obsługujących ten proces.
- prezentacja użytkownikom E-Usługi zagregowanej, bieżącej liczby zgłoszeń we wskazanej lokalizacji (miejscowość, powiat, województwo) w trybie transakcyjnym.
- kontynuacja działań Prezesa UKE na rzecz bezpieczeństwa konsumentów.
- zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom poprzez monitorowanie usług pod kątem możliwego, niekorzystnego oddziaływania na bezpieczeństwo obywatela, gospodarkę za pośrednictwem cyfrowych usług oferowanych przez PT.
- efektywne zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów oraz operatorów PT poprzez wprowadzenie narzędzi do monitorowania oraz prewencji zagrożeń bezpieczeństwa sieciowego.
- umożliwienie raportowania oraz wymiany danych z zakresu bezpieczeństwa usług sieciowych, w tym procesu wymiany danych z CSIRT poziomu krajowego.
- dostarczenie rozwiązań pozwalających na monitorowanie, wykrywanie oraz raportowanie zagrożeń bezpieczeństwa w sieciach UK oraz PT.
Beneficjent: Urząd Komunikacji Elektronicznej
Główni interesariusze projektu / e-usługi:
- użytkownicy końcowi (konsumenci lub podmioty gosp., korzystające z usługi IAS)
- przedsiębiorcy telekomunikacyjni (PT) dostarczający usługi IAS
- UKE
Projekt wpisuje się m.in w:
- cel szczegółowy nr 2 „Wysoka dostępność i jakość e usług publicznych” Osi priorytetowej II. „E-administracja i otwarty rząd II osi priorytetowej” PO PC
- cel szczegółowy nr III „Skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społ. i gospod.” Obszar: E-państwo Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030)
- cel szczegółowy nr 1 „Zwiększenie jakości oraz zakresu komunikacji między obywatelami i innymi interesariuszami a państwem” Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa 2014-2020