Wakacje – co musimy wiedzieć, o czym pamiętać - UKE

Menu główne

Tu jesteś: Strona główna > Konsument > Poradniki > Wakacje – co musimy wiedzieć, o czym pamiętać
  • dodaj do:
    • facebook
    • twitter
    • gogole+
    • linkedin

Wakacje – co musimy wiedzieć, o czym pamiętać

konsumenci
Urząd Komunikacji Elektronicznej kolejny raz uczestniczy w akcji informacyjnej pt. „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” realizowanej wspólnie przez instytucje publiczne. Jej celem jest zwrócenie uwagi konsumentów na kwestie, które mogą okazać się istotne również dla bezpieczeństwa podczas letniego wypoczynku.

 

Jak co roku przedstawiamy wakacyjny niezbędnik, w którym znajdują się informacje o nowych opłatach roamingowych obowiązujących od 30 kwietnia 2016 r.,  przypominamy o numerach alarmowych i społecznych, pod którymi na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc w razie wypadku, niebezpiecznego zdarzenia lub zgłosić sytuację zagrażającą naszemu bezpieczeństwu. Przestrzegamy przed nierozważnym korzystaniem z usług o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate oraz namawiamy do rozważnego i bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci dbając o ich prywatność.


Będzie taniej! UKE przypomina o nowych opłatach roamingowych

Od 30 kwietnia 2016 r. za połączenia roamingowe możemy płacić mniej.
Wszystko m.in. dzięki staraniom Polski, aby ujednolicić i obniżyć koszty połączeń pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego . W ramach tej inicjatywy podjęto prace nad wprowadzeniem takiego mechanizmu naliczania opłat, który byłby prosty dla użytkownika a zarazem przyniósł obniżkę cen połączeń roamingowych. Osiągnięcie tego celu rozłożono na dwa lata, co  oznacza, że kolejne zmiany nastąpią 15 czerwca 2017 r.
Stawki za usługi w roamingu nie będą wyższe niż obecnie. Należy wręcz spodziewać się obniżek cen za poszczególne usługi. Dlaczego? Ponieważ przeniesiono „krajową cenę detaliczną” czyli stawkę jaką płaci abonent telefonii mobilnej w kraju na roaming. Do niej może zostać doliczona tzw. dopłata czyli sztywno ustalona stawka za poszczególne usługi.

Przykład:
  • minuta rozmowy telefonicznej w kraju kosztuje np. 0,29 PLN,
  • operator może doliczyć dopłatę za minutę połączenia wychodzącego 0,25 PLN,
  • to abonent za minutę połączenia wychodzącego w roamingu zapłaci 0,54 PLN.
Tak więc wysokość stawek za poszczególne usługi w roamingu jest ściśle powiązana z posiadanym planem taryfowym. Stała natomiast jest wysokość dopłat.

Maksymalna opłata dodatkowa w roamingu:

Usługa

Poziom opłaty dodatkowej w zł

Połączenia wykonane – za 1 minutę

0,25

SMS

0,10

MMS

0,25

Przesyłanie danych – za 1 MB

0,25



Należy pamiętać, że koszt minuty połączenia odebranego jest stały niezależnie od posiadanego planu taryfowego i wynosi 0,05 PLN.

Ważne jest również, że klienci mogą wybrać inną taryfę roamingową. Oznacza to, że jeżeli abonent jest zadowolony z wykupionego pakietu – może z niego korzystać, a po wyczerpaniu pakietu kupić kolejny lub przejść na rozwiązanie opisane powyżej. Abonent ma również prawo do dowolnego przechodzenia między taryfami roamingowymi, a zmiana taka powinna odbyć się w ciągu jednego dnia roboczego.

W okresie docelowym, tj. od dnia 15 czerwca 2017 r., opłata dodatkowa, o której mowa
powyżej nie będzie pobierana, a operator będzie rozliczał połączenia wg krajowej ceny detalicznej.


Gdy coś się dzieje, pamiętaj o numerach alarmowych i społecznych

Wakacje to okres wypoczynku i dobrej zabawy. Zdarza się jednak, że stajemy się świadkami lub uczestnikami niebezpiecznych zdarzeń nad wodą, w górach i na szlakach turystycznych. Zła pogoda, a czasem nieostrożność i bezmyślność wypoczywających sprawiają, że liczba wypadków zdecydowanie wzrasta. Nierzadko maja miejsce sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, że na terenie Unii Europejskiej, w tym także Polski, funkcjonują numery alarmowe, pod które należy dzwonić gdy potrzebujemy pomocy.

Numer 112 to ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Dzwoniąc pod ten numer możemy zgłosić wypadki komunikacyjne, kradzieże i włamania, nagłe omdlenia i utraty świadomości, poważne uszkodzenia ciała i krwotoki oraz inne sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Istotne jest, że oprócz numeru 112 nadal funkcjonują dotychczasowe numery alarmowe poszczególnych służb ratowniczych, które obejmują jedynie obszar Polski. Są to:

  •     997 – Policja,
  •     998 – Straż Pożarna,
  •     999 – Pogotowie Ratunkowe,
  •     984 – Pogotowie rzeczne (uruchomiony na ograniczonym obszarze),
  •     985 – Ratownictwo górskie (wykorzystywany także przez TOPR).
Gdy jesteś w górach możesz również skorzystać z numeru ratunkowego 601 100 300.        
Gdy coś się stanie podczas pobytu nad jeziorem – dzwoń pod numer 601 100 100.

Numer alarmowy 112 oraz numery z zakresu 116 dla usług społecznych są całodobowe, bezpłatne i obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej
, co oznacza, że nawet przebywając poza granicami Polski bez problemu połączymy się z tymi numerami i uzyskamy pomoc w danym kraju.

Numery rozpoczynające się od 116 -  zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, należą do grupy numerów o tzw. „walorach społecznych”, czyli z założenia służących dobru społeczeństwa. W naszym kraju działają następujące numery z zakresu 116:

  •     116 000 - to numer skierowany do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu. Statystyki zaginięć dzieci i osób dorosłych w okresie letnim są bardzo niepokojące. Wakacje sprzyjają ucieczkom, napadom i porwaniom. Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, odnotowuje w Polsce w ciągu jednego roku ok. 17 tysięcy zaginięć, z czego ok. 6,5 tysiąca dotyczy zaginięć dzieci i młodzieży.
  •     116 111 - to telefon zaufania dla dzieci i młodzieży,
  •     116 123 - to telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych.

Internet jest OK, ale pamiętaj o bezpieczeństwie dzieci

Internet jest dziś jednym z największych dóbr z jakich możemy korzystać. Daje dostęp do wiedzy, rozrywki, usług. Szybkość i łatwość nawiązywania wirtualnych znajomości to jego zalety ale oprócz nauki i zabawy, stwarza także pewne zagrożenia. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zainicjowała akcję promującą bezpieczeństwo dzieci w internecie pod hasłem "Mój smatfon, mój mały świat - klikam z głową".

Rodzice! Zadbajcie o prywatność swoich dzieci w Internecie:                          
  •     zwróćcie uwagę dzieci na ochronę ich prywatności podczas korzystania z Internetu,
  •     zadbajcie, by publikowane zdjęcia były dostępne tylko dla tych, którym są przeznaczone      
  •     uświadomcie dziecku, że kontakty z nieznajomymi mogą być groźne - nigdy nie wiadomo, czy osoba, z którą się kontaktujemy jest tym, za kogo naprawdę się podaje.

Z myślą o bezpieczeństwie dzieci powstały programy pełniące funkcję kontroli rodzicielskiej.

Rodzice! Korzystajcie z możliwości jakie daje Wam specjalne oprogramowanie!
  •     określcie limit czasu, w którym dzieci mogą logować się do komputera. Możecie np. umożliwić dzieciom logowanie się w określonych godzinach,                          
  •     kontrolujcie dostęp do gier, określajcie poziom klasyfikacji wiekowej. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli Wam wybierać typy zawartości, które mają być blokowane, a także zezwalać na konkretne gry albo je blokować,
  •     korzystajcie z kontroli, która blokuje dzieciom uruchamiania programów, których nie powinny używać.
Do niedawna taka ochrona była możliwa tylko w przypadku tradycyjnych systemów operacyjnych. Teraz podobnie można chronić również urządzenia mobilne, np. smartfony, tablety.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników - w tym przede wszystkim dzieci i młodzieży - przed nadużyciami i przestępczością w Sieci, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przyznaje Certyfikaty w kategoriach: Bezpieczny Internet i Junior.
             
Jednym z warunków, które przedsiębiorca telekomunikacyjny musi spełnić, aby otrzymać certyfikat Prezes UKE w kategorii Bezpieczny Internet jest bezpłatne udostępnienie narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych.

Więcej na www.uke.gov.pl i w Centrum Informacji Konsumenckiej i pod numerami telefonów 801 900 853, 22 534 91 74.


Usługi o podwyższonej płatności - Premium Rate
 
Usługi o podwyższonej płatności, tzw. Premium Rate z reguły są wykorzystywane przez organizatorów loterii, konkursów i plebiscytów. W okresie wakacyjnym w sposób szczególny jesteśmy bombardowani reklamami, kolorowymi ogłoszeniami, które sugerują odbiorcom, że wygrana jest niemal pewna, a jedynym warunkiem jej uzyskania jest wysłanie krótkiej wiadomości lub wykonanie połączenia telefonicznego. Niestety, często informacja o podwyższonej płatności za wysłanie SMS lub połączenie jest mało widoczna, podobnie jak regulamin i warunki świadczenia usługi.

Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju gry i serwisy informacyjne w formie wiadomości tekstowych SMS organizowane są przez różne przedsiębiorstwa, które do tego celu, odpłatnie, wykorzystują numery udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych. 
 
Usługi świadczone z wykorzystaniem wiadomości SMS o podwyższonej opłacie dzielą się na dwa rodzaje. W pierwszym za każdą wiadomość SMS wychodzącą z telefonu użytkownika pobierana jest opłata.  W drugim przypadku wykorzystywane są subskrypcje, a uruchomienie następuje przez wysłanie SMS zawierającego PREFIKS na skrócony numer MT, poprzez wpisanie na stronie WWW numeru telefonu komórkowego, na który operator przesyła SMSa z kodem PIN, który następnie należy wpisać na stronie WWW aby aktywować usługę, oraz przez kliknięcie w link lub button aktywujący Subskrypcję MT, po czym użytkownik jest przenoszony na stronę swojego operatora komórkowego, na której akceptuje aktywację usługi. Nie jest wymagane wpisywanie numeru telefonu czy kodu PIN ani wysyłanie dodatkowych SMSów aby aktywować usługę. Metoda ta jest przeznaczona dla użytkowników Internetu mobilnego.

Po uruchomieniu usługi prenumeraty płatnych wiadomości SMS, na telefon lub modem użytkownika przychodzą wiadomości, za które pobierane są opłaty. Częstotliwość przychodzenia SMS i koszt ich odbioru określony jest w regulaminie.  Aktywacja usług płatnych wiadomości aktywowana przez samego użytkownika  może być przez niego dezaktywowana.

Do UKE docierają sygnały o nieprawidłowościach na rynku usług Premium Rate. Problemy najczęściej dotyczą aktywacji usługi bez wiedzy abonenta, w ramach usługi  SMS MT gdy opłata pobierana jest za każdą otrzymaną wiadomość.

Na stronach Urzędu Komunikacji Elektronicznej w wyszukiwarce numerów można sprawdzić numer SMS Premium.

Po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, abonent może kierować wniosek o interwencję Prezesa UKE.

Oddzwaniaj z głową – połączenia z krajów egzotycznych

W ostatnim czasie innym problemem stają się połączenia z krajów egzotycznych np. z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, czyli tych krajów, których międzynarodowe numery kierunkowe mogą sugerować, że są to połączenia krajowe. Początek międzynarodowego numeru kierunkowego (+243.....) lub (+225...) może być mylony przez użytkownika z numerem kierunkowym strefy np. 22 – Warszawa czy 24 - Płock.

Metoda oszukiwania użytkowników usług telefonicznych polega na wykorzystywaniu skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Połączenia przychodzą najczęściej w godzinach wieczornych i w nocy. Proceder otrzymywania połączeń z egzotycznych krajów w dużej mierze opiera się na nieuwadze samych abonentów. Abonenci dobrowolnie oddzwaniają na numery zagraniczne bez uprzedniej ich weryfikacji oraz nie kończą połączeń poprzez naciśnięcie odpowiedniej ikony w telefonie.

Jeżeli abonent padł ofiarą wyłudzenia poprzez oddzwonienie na nieznany zagraniczny numer telefonu, to sprawę można zgłosić do organów ścigania. Takie wyłudzenie jest przestępstwem. Reklamacje dotyczące nieprawidłowości w naliczonych opłatach należy zgłaszać do swojego dostawcy usług telekomunikacyjnych.
_________________________________________________________________

UKE prowadzi Centrum Informacji Konsumenckiej, w ramach którego działa dedykowana Konsumentom infolinia, działająca pod numerem 801 900 853 i 22 534 91 74. Dyżurujący na infolinii pracownicy Urzędu odpowiadają codziennie na pytania Konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw Konsumentów.

W ramach CIK prowadzona jest również strona internetowa http://www.cik.uke.gov.pl/ z poradami dla konsumentów. UKE organizuje kampanie edukacyjno-informacyjne, wydaje materiały informacyjne dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, współpracuje z Rzecznikami Konsumentów i UOKiK.


*****************************************************************************************************

W tym roku, już po raz siódmy, w ramach wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? radzimy o czym pamiętać planując urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach przed urlopem wypoczynkowym. Dzięki wspólnej akcji przydatne informacje będą łatwo dostępne poprzez linki do stron internetowych uczestników projektu:


W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.

 
Udostępnienie informacji: (Monika Radecka) / (2016-06-20 10:01)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2016-06-20 12:01)
  • Do góry
  • Drukuj do PDF
dziennik urzędowy UKE
ePUAP
baner kradzieże infrastruktury
Internet Quality
Sąd Polubowny
zgłoś brak telefonu lub internetu
obywatel
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie